SyamiLs

Siapa Aku

My photo
~a tiny little person with big inspiration~

My new part TiMe

Wednesday, November 17, 2010

berjimat cermat tapi....


ramai org kat luar sana yg suka berjimat cermat kan..
hehe..aku terkecuali..sbb aku ni actually org yg boros..
aku nak beli apa, aku main larung jer..
(alamak pasni semua lelaki ca aliff butt la jawabnya:-))

berjimat cermat tu tak salah, mmg sangat tak salah.
malah digalakkan dalam agama supaya tidak membazir.
tapi ni aku nak cerita satu telenovela yg aku rasa berjimat cermat yg tak cerdik..
eheh..kalau sesapa terasa tu aku mohon ampun awal2 yer..
kisah ni tiada kene mengena dengan anda2 semua..

citenya begini, alkisah satu hari
MINAH(bukan nama sebenar)-apsal setiap kali bukan nama sebenar jer nama classic erh??
ok abaikan..
MINAH pergilah ke rumah BEDAH.
MINAH ni kawan baik BEDAH.
MINAH mmg tak pernah berkira dengan BEDAH ni..kali ni BEAH mintak tolong temankan dia sbb mak bapak dia balik kampung..
sampai kat rumah BEDAH, BEDAH cakap ngan MINAH "buatlah macam rumah sendiri..kalau ko nak tgk tv ke, nak makan ke, amik jerla"
memandangkan MINAH selama ni pun tak pernah berkira kalau BEDAH pergi umah dia, dia pun ingatkan BEDAH pun begitu jugak..so dia dgn tangan terbuka menerima pelawaan BEDAH..
dah lama rehat2, MINAH pun ingat nak tgk TV, so dia pun pergi ruang tamu on kan tv..kebetulan cuaca panas, so MINAH on kan sekali kipas..BEDAH tgh kat dlam bilik masa tu buat keje dia..tgh tgk2 tv tetiba lak MINAH rasa dia haus, so dia pun pergi dapur jap..
KEMUDIAN....
bila MINAH datang bali ke ruang tamu, dia tgk tv dah off, kipas pun dah off..dalam hati MINAH tertanya2..erh black out ker??check punya check tak pulakblack out..kemudian datangla si BEDAH..dia pun berkata "MINAH, ko kalau nak pergi dapur ke nak masuk bilik, tutup dulu tv ngan kipas tu..membazir..nanti bil aku tinggi"..dengan terpinga2 nya, MINAH pun mengangguk....walaupun dalam hati terpk" Aku masih nak tgkla"....

ok situasi kat sini salu jugak terjadi kan..ramai org nak jimat, akan tutup segala bagai alat eletrik lepas guna(i mean cabut plug)..masalahnya kalau ko just nak pergi amik air kat dapur,berbaloi ker ko nak tutup semua benda??kalau dr segi engineering, sbnrnya korang rugi kalau buat camtuh..sbbnya tenaga yg digunakan untuk memanaskan atau menghidupkan sesuatu adalah lebih tinggi dari tenaga yg digunakan selepas ia stabil..so adalah tidak berbaloi korang tutup buka sesuatu tu dalam tempoh yg singkat untuk tujuan penjimatan..so kiranya anda2 diluar sana nak berjimat cermat, pikirkanlah dulu samaada cara anda itu betul atau tidak yer!!

pS: aku pernah jumpa lagi tak best punya nak berjimat...tak FLUSH lepas buang air kecil..tapi just cukup dengan air yg cibuk tu.!FLUSH hanya untuk lepas buang air besar...eii..hanceng gilos...

No comments: