SyamiLs

Siapa Aku

My photo
~a tiny little person with big inspiration~

My new part TiMe

Thursday, September 17, 2009

Puasa

Tinggal lagi beberapa hari je Ramadhan nak habis. Semalam aku dok sibuk la berbual ngan member German aku. Bermula dgn cerita aku tak dapat nak dtg party bekas bos institut aku sbb aku berpuasa maka kitaorg pun startla bercerita psl puasa. Bila aku ceritakan yg aku puasa means tak blh makan dan minum dr subuh sampai la matahari terbenam, dia cam tak blh nak pk dek akal dia kenapa mesti buat camtuh. So aku pun citer la psl sbb kita kena berpuasa iaitu untuk mendisplinkan diri serta merasa bagaimana susahnya org yg miskin ni. Tapi still dia cam tak blh nak terpk. Sbb member aku ni kristian. Aku pun cari la akal nak bg alasan apa lagi untuk bg dia satisfied. Last last aku terangkan la kat dia klu kita tak makan, tak minum kita mesti takde tenaga so kita akan kurang buat perkara perkara yg lara ni, kita kurang bercakap-means kurangla mengumpat, kita kurang pergerakan-so kuranglah jenayah. Dan bila aku cakap camtuh, barulah cam dia blh terima dek akal logik dia tuh. Pergh selamat satu kes. So aku cakap kesimpulannya berpuasa ni selain untuk merasakan bagaimana susahnya org takde makanan, kita juga diwajibkan berpuasa untuk membantu diri kita mendisplinkan diri dari nafsu jahat ni. Kdgkala rasa susah gak nak menjawab soalan org yg bukan Islam ni. Kita kena bg yg logik supaya dia blh faham dan terima. Hehe..tapi bestla jugak arsa sbb dapat puaskan hati kawan aku yg sorang ni. Aku pun ada terangkan la yg klu kita sakit, kita musafir, kita dah tua dan tak larat, kita dikecualikan dr berpuasa sbb tuhan tu bukan zalim..Cheewaahh..cam bg ceramah agama lak aku semalam.huhu.

No comments: