SyamiLs

Siapa Aku

My photo
~a tiny little person with big inspiration~

My new part TiMe

Wednesday, January 26, 2011

'kho' atau 'gho'

ha,kali ni nak citer pasal my ritter.
adalah dalam dua minggu lepas, aku start pengajian Iqra untuk dia.
selama ni ada cita2 tapi takde usaha nak menggerakkan..
skrg dia dah besar and agak prepare skit so cam senang pulak ajar dia..

aku rasa bebudak ni, kena tunggu masa yang dia sedia untuk adapt baru kita boleh pun input naturally..sbb kalau paksa pun takut effect pada diri dia..
cam anak aku skrg, dia yang start nak belajar baca dan belajar ngaji..and bila aku start, dia mmg cepat dapat la..even cikgu dia cakap, yang dia ni tak payah paksa2, sbb otak dia adapt cepat..

ok, samung citer..aku ni kalau ngajar ngaji bukan main ajar je..makhraj kena betul..tajwid kena betul..sbb dulu pun aku menerima didikan yang sama dr guru ngaji aku..selagi tak betul, selagi tula tak beralih ke pelajaran seterusnya..

so, masa ngajar2 syamil ni, aku realize yang dia ada problem sebut 'kho'.punyalah aku betulkan, sebutan dia akan jadi 'gho' atau ro terus..apalagi..mak dia ni punyalah risau..camne nak betulkan sebutan dia..
at last suruh dia pegang lidah dia ke bawah dan sebut..smlm finally dia boleh sebut 'kho' dengan betul..

tgk dia kdang tertekan gak sbb tak dapat sebut dgn betul..yela, aku asik betulkan jer sebutan..member baca yang lain lancar jer, tiba tang 'kho', mama suruh ulang sepuluh kali..hehe..so smlm dia pun sama2 turut berasa happy dgn pencapaian sendiri..aku cakap kat dia, kalau sebutan tak betul, kita baca quran makna jd lain, nanti silap2 kita sebut nama setan..terusla my ritter tu takut kan..dia mmg pantang aku sebut setan..tanak kena bakar sama2 ngan setan...hahahha..

so far, dia boleh beza tsa dengan sa, dan tza dengan za...amacam??complicated tak aku??..bukan apa, aku nak dia jadi seorang lelaki yang tahu ngaji, sbb nanti dah besar dia akan pimpin keluarga dia..kalau tak tahu,buat malu jer!so basic tu penting kan..didikan bermula dari awal..cheewahhh...hahah..mama dan berangan nak kahwinkan anak la pulakkk...teettt..

oklah, tu jerla citer aku..keadaan dah jadi sejuk balik,aku pun dah start selesema jer..takde mood manjang nak bercommunicate..

PS: cimb internet banking arini sucks!menghanginkan aku pepagi buta..

3 comments:

en_me said...

hangin kanns.. uhuhu

Diana said...

aku still tak berkesempatan nak bawak nisa pegi kelas ngaji, takleh jd, kena usahakan jugak2...hihihi...aku pun slalu angin dgn cmb...hehehe

Hanis MY said...

bagusnya sis fika...bertuah 'starwars' ada mama mcm sis!