SyamiLs

Siapa Aku

My photo
~a tiny little person with big inspiration~

My new part TiMe

Saturday, December 24, 2011

Scotland day 1

Perjalanan kitaorang bermula 23 december.sebab tanak terlambat,aku plan tidur di rumah junior aku di Mannheim. Kitaorang kena naik bas ke Frankfurt Hahn airport which is 1 jam 40 min masa perjalanan dari Mannheim. Station bas di Mannheim tu, just 5min dr rumah junior aku.Tapi takdir menentukan segalanya. Aku bangun lewat dan tak sempat nak naik bas. Puncanya adalah telefon aku yang biol tu mati. Jadinya alarm aku tak bunyi. Aku bangun pada waktu aku bangun setiap pagi 6am. Punyalah cuak aku time tu. Kejut syamil, then cepat cepat bersiap. Sambil sambil tu aku try cari connection yang seterusnya. Bas dan keretapi takde untuk aku sampai airport sblm kaunter check in tutup. Punyalah panik masa tu. then aku terfikir nak cari bas dari frankfurt main airport ke frankfurt hahn airport(tempat aku naik aeroplane).

Ada satu bas, tapi bila tgk jadual keretapi,tak sempat nak kejar. Then aku pun plan naik taxi jer sampai Frankfurt am main airport, tanya punya tanya, harga perjalanan adalah 110 euro. Memang dah takde choice, so terpaksa jugak ambik.

Kemudian bila bual2 dengan pakcik taxi, dia kata why not aku amik jer sampai Hahn, sbb nanti katalah bus dah jalan, takkan nak amik taxi lagi.Harga dah jadi tripple.so lepas habis fikir aku amik taxi jer ke Hahn. Kena 180 eu. Mmg nak menangis bayar tp sbb syamil dah excited nak pergi scottland, aku pejam mata je.

So sampai hahn airport, alhamdulillah sempat check in dan dapat naik flight and dapat rebut tempat duduk yang best.tapi rupanya siri malang belum habis lagi, bila sampai di edinburgh airport scottland, aku baru perasan yang aku takde alamat adik aku..matila..sbb kita mesti ada contact address yang complete untuk diisi pada entry permit. Aku try call adik aku guna number yang ada dalam phone Syamil sbb phone aku kan sakit,tp nombor tu nombor lama..so tak dapat...masa ni memang dah cuak sangat.yelah kalau dok lama2 sure orang ingat kita ni ada masalah ke, takut ke..ni masuk UK so memang xblh main main..belek punya belek, alhamdulillah Allah tolong kitaorang.ada no phone member kitaorg yang kat uk.so aku calll dia, dia pun terus call adik aku. Within a minute aku dapat address adik aku.

Dah lepas cop pasport tu, dah rasa lega la kununnya, rupanya tak jugak..tiket bus aku tertinggal kat kaunter masa nak check in kat airport hahn td.masa ni dah nangis dah aku..yela, dari satu ke satu..sbnrnya boleh jer print lagi tapi nak cari printer kat mana kan kalau di airport.nasib baik harga tiket cuma 9pound.so aku belila yg baru.dapatlah kitaorang naik bas.

Dh naik bas, nak menuju ke train station.alhamdulillah.tapi boleh pulak, skrin yang tunjuk stop tu rosak.di edinburgh ni kalau kita duduk kat tingkat atas (bus dua tingkat), dia akan ada satu skrin untuk bagitau kita stop mana. Tapi skrin tu tak function. Nasib baik aku perasan ada bangunan tulis haymarket(tempat untuk tukar ke train) masa bas berhenti kat traffic light.so bila tanya pakcik bas tu, pakcik bus kata mmg kena berhenti kat situ. Alhamdulillah sempat nak turun kat situ.pakcik bus siap tunjuk mana train station. So kitaorang pun jalan ke station keretapi.

Bila dah sampai station, nak beli tiket, tetiba kad aku reject..cuak lagi, then pergi kat kaunter, alhamdulillah dapat beli tiket over the counter. Kitaorang beli return tiket ke dundee dengan harga 37.20 untuk off peak bagi seorang dewasa dan sprang kanak kanak. Tiket return valid pada tarikh kita beli (outward date) dan return bila2 dalam masa sebulan dari outward date) bila nak validkan tiket, tetiba tiket tu tak diterima. Aku pun pergi kaunter balik, tunjuk kat orang tu. Rupanya aku dah salah masukkan.aku termasukkantiket perjalanan Dundee balik ke Edinburgh.ceh!buat malu jer kan..tulah, asik kalut jer.
So now im heading to Dundee. Hopefully, no more bad days. And hope for another lucky series pulak. Till then peeps.

Ps:Entry berkurun..hihi,aritu xblh nk upload pixies

1 comment:

Reen Tart Nenas said...

membaca entry ini mcm naik ICE plak. ohohoho mmg bertimpa2. takpe, yg penting selamat sampia dah :)