SyamiLs

Siapa Aku

My photo
~a tiny little person with big inspiration~

My new part TiMe

Wednesday, May 12, 2010

NiAt Jer Tak cUkuppp

naper niat jer tak cukup?
bukan selama ni org kata semua benda yg kita buat bergantung pada niat kita..
tapi bagi aku niat jer tak mencukupi..
yerla, kita tgk pada pengertian IMAN itu sendiri,
IMAN ialah
*Yakin pada hati bahawa ALLAH itu tuhan, Muhammad itu rasul dan percaya kepada segala ajarannya
*Iqrar (ucap dengan lidah / lisan)
*Amal dengan anggota

so sangat terbukti bahawa niat saja tak mencukupi..ni dari sudut agama, cuba pandang dari sudut kehidupan seharian kita..
aku bagi contohla, kita berniat nak makan tapi kita tak pergi beli nasi or tak masak, boleh ke dengan niat itu sahaja kita blh jadi kenyang..sah2 la jawapannya TIDAK..

begitu juga dengan yang benda lain..niat saja untuk berubah menjadi yang lebih baik tidak cukup untuk menjadikan kita baik. disamping niat itu, perlu juga usaha dan juga doa, dan insyaallah barulah kita blh menjadi org yang baik..contoh kedua, kalau ada org yg suka sangat pukul isteri, then setiap kali lepas pukul bini dia, dia dok kata insaf pastu niat nak berubah tanak pukul lagik, tapi pastu dia still pikul wife dia..dan begitula setiap kali..adakah dengan niat saja sudah mencukupi?adakah dengan niat sajer boleh mengatakan dia dah insaf, mestilah tak kan..sbb perbuatan dia masih sama..

kesimpulan kat sini, untuk berjaya, tak bolehla hanya dengan niat. niat is the first step, klu takde fisrt step camner nak malangkah ke tahap yg lain.tapi kita kena tahu yg niat jer tak cukup kalau nak mencapai sesuatu.sbb setiap niat tu perlu disusuli dengan usaha dan tawakal barulah kita boleh dapat hasilnya..

No comments: