SyamiLs

Siapa Aku

My photo
~a tiny little person with big inspiration~

My new part TiMe

Monday, April 12, 2010

LeD

ni salah satu solar LED board kat Beijing

Apa yang korang tahu tentang LED? Selama ni aku cuma pk LED digunakan untuk litar2 or indicator or traffic lights, kiranya cam tak begitu meluas la.
Tapi bila aku start buat Phd aku dan aku TERINVOLVED dengan LED ni, barulah aku sedar kemampuan LED.

Mesti korang tertanya..aiks!bila masa pulak minah ni terlibat ngan Photonic or LED?Bukan dia ni budak mechanical yang dok terlibat dengan pemindahan haba (or bahasa omputihnya HEAT TRANSFER and bahasa jepunnya NETSU DENTATSU or bahasa germannya WÄRMERÜBERTRAGUNG ker??) .nampak tak aku ada nak berlagak skit kat sini..huhu:-)

Ok apa yang hebatnya LED..sekarang aku nak citer skit. aku baru baca pasal satu research tentang penggunaan LED dalam head lamp kereta. so kenapa nak guna LED, kan lampu sekarang dah cukup bagus. Kalau u all nak tahu LED adalah salah satu source light yang tak menggunakan banyak power, tak makan ruang dan long lasting. So senang kata ENERGY SAVING la kan. Disamping itu mengikut research ni, penggunaan LED mampu mengawal cahaya which means cahaya yg dipancarkan tu blh dibiaskan dengan senang so sudut pandangan tidak menganggu pemandu lain. Dan aku rasa technology ni sangat hebat. So pasni takdelah masalah silau2, kita tak perlu lagik tukar kepada lampu rendah time terserempak dengan kereta kat depan cam yang sering kita lakukan sekarang ni. Dan tak payahla ada org nak maki2 kat jalan dengan berkata "BAPAK LA!!INGAT KO SORANG NYER LAMPU HEBAT KER??"hehe..

tapi penggunaan LED ni still memerlukan kajian yang teliti dan masih ada beberapa masalah yang tak dapat diselesaikan. Ha! kat sinilah kena mengenanya aku nyer research.ceh!ceh!ceh! time to show off!!haha..takde maknanya nak show off sbb benda ni baru start, kang aku dah berjaya barulah boleh nak show off skit. Since LED ni menggunakan prinsip radiation, hanya 10% daripada tenaga yang dibekalkan padanya ditukarkan kepada cahaya..so rugikan.kenapa sikit sangat?sebab LED ni cepat panas. Bila panas dia makin kurang efficient so skrg banyak research dijalankan untuk mencari cooling system yang sesuai bg LED ni.Kiranya banyak haba yang dibekalkan tu terlepas ke alam sekitar sebagai heat loss jerk.

Kalau pakai sebiji LED tu memang la tak terasa habanya but I'm talking about 100 or more or what we call LED ARRAYS. Masalah inilah yang aku perlu selesaikan. Apa yang perlu adalah mencipta or menginovate cooling system yang bersaiz mikro.Yang gedabak cam ala2 fridge ker besar buku ker dah banyak pun tapi since teknologi semua nak pergi kearah mikro and nano so cooling system pun nak kena hebatla.Kira diri sama tinggi dan duduk sama rendah la. Dan yang penting mestilah cost effective(Orang semua nak untung kan, takkan nak beli benda yang mahal pulak)
Kalau kajian ni berjaya, maybe akan diexpandkan cooling system pada keseluruhan lighting kereta.Sangat mengujakan bukan?Dan mana tahu esok lusa Ferrari ker Mercedes Benz panggil aku keje pulak..Peace!!

No comments: