SyamiLs

Siapa Aku

My photo
~a tiny little person with big inspiration~

My new part TiMe

Monday, April 19, 2010

weeekend holiday Part2 (a)

Macam soalan peksa kan..sila jawab soalan Part2 (a)..hahah..inilah syndrom org dah start kelas..semua pun kena kaitkan dengan study..ok2 berbalik pada cerita aku..so aku pergi bercuti2 lagi..mari bersorak ramai2..cuti2!!!! masa cuti easter arituh DBahn ada buat pr0motion 22EU for any destination in German. therefore aku pun decide nak pergi Berlin during weekend since kelas pun dah start dan aku dah kehilangan masa berpoya2, and aku pun mulakan perjalanan hari pertama tu pada pukul 4.50pagi..nasib baik syamil dah besar dan dah senang nak kejut..


the best thing is aku sempat sediakan sandwich dan grg macaroni


sebagai satu kemestian, bahan bacaan perlu, but this time quite heavy to mind


and kemudian berfoto gediks dalam train...:)



sampai2 jer berlin dah pukul 11.40, so sbb itaorg dah makan sarapan dalam keretapi kitaorg terus tuju kat Berlin info center untuk dapatkan welcome card.then kitaorg jenguk2 la skit2 train station yg berada dlm shopping complex ni..sbb apa skit2???, sbb purpose aku bukan bershopping, tgk jer...

aku agak ni mesti maskot dia

dalam main train station aka shopping comlplex

syamil depan ICE

then start wondering around..sbnrnya aku dah silap, patutnya terus naik u-bahn ke branderburger tor but aku pergi gatal2 jln kaki..terjumpa la bangunan ni



Bila lalu kat satu jambatan, terperasan pulak there is a memorial dan kubur org yg pertama kena bunuh sbb menentang tembok berlin ni..tak baca dengan lanjut tapi as what i understand la..hehe..
sbb bandar berlin ni dikelilingi sungai, so pemandangan sungai pun cantik..biru jer kn sungai die..klu kat mesia dah warna air teh susu dah tu...huhu



sampai2 jer dekat dgn bangunan parlimen kitaorg dah penat, so take 5 jap, dok mkn sandwich sambil menikmati panorama indah..




so dah sampai pun kitaorg kat tempat yg nak dituju..parlimen german or dikenali dgn nama glamour REICHSTAG..actually binaan kubaah tu yg unik and pemandangan dari dalam difahamkan sangatlah menarik senibinanya..but since syamil dah buat perangai penat2(actually boring sbb takde benda yg menyeronokkan dia) and org beratur pun ramai cam semut cari makan, so aku skipp..uwaaa..

pandangan hadapan




pandangan tepi



belakang bangunan ni diorang letak la, satu batu tanda from berlin wall atas penghargaan kepada jasa2 org yg mencetuskan kedamaian ni..




and at last sampai kat Brandenburger Tor ni..

this is some kind of gate to parrisian palace masa tahun 1780an and pintu masuk through linden tree ke city pada masa tu..aku pun tak sure sangat tapi, aku ada tgk kat one of the previous history picture, kat depan gate ni dulu ada tembok berlin...about 300 meters..




selain banyak tempat jual souvenior dalam ni, kat sini byk gak museum, and antara yg glamour adalah madame tussauds museum..ni ala2 museum lilin kat london tula..




then after habis pusing kat Brandenburger Tor, kitaorg gerak pulak pergi tempat checkpoint masa zaman Nazi dulu.Tapi penduduk tempatan sebenarnya tak blh melalui kawasan ni, apa yg difahamkan hanya foreigner jer dibenarkan keluar masuk lalu kawasan ni.
Here the Charlie Checkpoint




Tempat ni kira happening gakla, salu jer ada org dok pakai baju ala tentera berdiri kat situ and bersedia untuk bergambar BUT diorang akan charge every person 1euro untuk bergambar dengan diorang..BUKAN FREE yer...





Then, sbb masing2 pun dah penat and aku nak hiburkan hati prince aku nih, so aku pun bawak dia ke destinasi terakhir kami-ALEXENDAR PLATZ (kalau ikutkan dalam bahasa melayu kiranya dataran iskandar kot..hehe)


television tower dari ALEVANDER PLATZ


tengah busan...mana ni tak sampai lagik??


tempat menunjukkan perbezaan waktu kat semua tempat dalam dunia

apa bestnya kat alexendar platz ni???coz it is a Shoping heaven but mcm aku kata tadi sbb aku datang untuk berjalan2 bukan shopping so i jut ignore all the dugaan depan aku tuh..but i found something yg sangat best kat salah satu shopping complex name ALEXA nih..aku jumpa satu kedai teddy bear yg blh buat teddy bear kita sendiri..maybe dia dah ada design but kita blh tulis nama kita etc..sangat comel and kalau aku datang lagik sekali mmg aku nak buat satu teddy bear dgn nama aku.heheh(masa tu mesti syamil pun nak jugak..ceh!)
so kat ALEXA ni la, aku menghabiskan first day aku dgn melawat LOXX miniature berlin..dia buat satu bandar yg exactly like berlin but in miniature size and tujuan sbnrnya adalah untuk show all the public transporation expecially train and tram..ha..inilah tempat yg paling menggembirakan syamil..and membusankan aku..hehheheh...mari kita layankan...



dah senyum dah..sbb dah seronok..

ni Reichstag tadi tuh


habis pusing2, turun lift nak pergi check in kat hotel jumpa lak nih...very interesting sbb kat german ada level 0..canggih kan??



sampa jer hotel, mandi semayang semua..kami pun berehat dan aku mulala bermain dgn kamera aku..kali ni adalah tema bermain dengan warna...



habisla hari pertama kami yang sangat mensakitkan kaki aku..heheh..tapi a gud exercise for me..so tunggu for BERLIN EPISODE 2-THE PLAYAROUND SESSION:-)

No comments: