SyamiLs

Siapa Aku

My photo
~a tiny little person with big inspiration~

My new part TiMe

Thursday, June 17, 2010

do we always take things for granted???

agak2 apa jawapan korang pd penyataan atas tu?ye atau tidak..
aku rasa it depends kot..sometimes mmg ada benda kita take for granted, it will be ok, it will be smooth, nothing will happen but sometimes ada benda yang sebenarnya kita dah budget, dah jangka cuma kita tak tunjukan resah, gelisah kita tu pada org..cam buat ala2 tak tahu, selamba badak, toye, tapi dalam hati kita dah letakkan kemungkinan2 yg ada..
dulu masa muda, aku salu sangat take thing easy, take things for granted, kalau ada benda tak ok pun, aku dok pk suatu hari nanti jadi ok, takper, mesti boleh punya, maybe sebab aku sangat tak matang kot.
but after so many things happen dalam hidup aku, aku dah letakkan percentage bila aku buat sesuatu..sbb aku tahu, semua benda ada possibilities to turn the other way around sbb bukan kita yang tentukan hidup kita but Allah..so there are no such a word take things for granted. even dalam persahabatan, aku tahu, kawan datang dan pergi, aku sentiasa letak dalam diri aku, ada kemungkinan lain yang akan berlaku..memang kadangkala kita salu harap takde benda yang tak baik berlaku but itu only hope, maybe realiti adalah sebaliknya..so if we are well prepared, insyaallah there is nothing to be scared...sedih, rasa down, rasa lose tu biasalah sbb kita manusia bukan robot yang boleh program2 kan, tapi dengan mind setting "not putting things for granted" , insyaallah buat kita blh hadapi semua tu.
sblm aku pilih laluan sekarang ni, it takes time for me to realize thing, to prepare myself(even dah prepare pun sometimes lose jugakla), to strength myself and try to do best pastu berserah pada Allah. sbb, Allah Maha berkuasa dan Maha Adil, insyaallah apa yg terbaik yang kita nak, mesti Dia akan tunaikan.Dan kena ingat takde satu kuasa pun boleh melawan kuasa Allah.Even kita kata A tapi Allah tetapkan B, kita akan dapat B, and in this case doa tu perlu selain dari usaha.(aiyok!apa aku merapik ni!!)
ok balik pada cerita take things for granted, mungkin ramai la kan yg take things for granted, kita anggap yg org tu takkan pergi dari hidup kita, kita harap kita akan selama2nya senang, kita harap kita akan selama2nya sihat, kita harap kita akan panjang umur, tapi semua benda ni pun diingatkan, bahawa kita kena sedar dan bersedia sebelum berlakunya sesuatu (INGATLAH LIMA PERKARA SEBELUM BERLAKUNYA LIMA PERKARA:-))..berharap tak salah aku rasa cuma jangan put it as an ABSOLUTE or IDEAL (ha, kan dah keluar istilah physic aku:-))
takde benda dalam dunia ni yang kita boleh take as "absolutely", "definitely" will happen.. kalau kita ada duit dalam tangan 1juta pun tapi kalau Allah takdirkan duit tu bukan untuk kita, Dia akan datangkan satu benda yang boleh hilangkan duit tu sekelip mata. KAN?KAN?KAN?
so apa yang penting kat sini adalah kita usaha, kita doa, then kita tawakkal. if something for us, it will come for us. But kalau tak usaha, ko jangan harap la benda tu magic datang depan mata ko!!(erh marah la pulak..*ngeh*ngeh)

PS: I never take you for granted, it just the hope,kibou, hoffnung but i do redha if something right now happen..because we are humanbeing, were never know what will happen next...i do hope you are happy with the choice:-)..

PANDORA BAKO WO AKETARA, SAIGO NOKORO NO HA "KIBOU" DESU!!
WHEN THE PANDORA BOX IS OPENED, THE LAST THING LEFT IS "HOPE"!

No comments: