SyamiLs

Siapa Aku

My photo
~a tiny little person with big inspiration~

My new part TiMe

Monday, October 5, 2009

AkU

"AKU", kata ganti diri untuk seseorang yang bermaksud saya. Tp disebabkan kita org Melayu, perkataan aku dikatakan tak sesuai untuk dibahasakan bila bercakap dengan org yg lebih tua atau org yg lebih dihormati. Tapi yg aku pelik bila baca doa boleh pulak bahasakan aku..hehe...Tapi dek kerana tu jugak, aku salu ajar anak aku jangan gunakan "aku" bila bercakap. Sebelum ni memanglah Syamil ikut jer klu aku cakap tak blh cakap "aku" . But baru baru ni bila dia asik tgk citer upin dan ipin, bebudak berdua tu dok asik sebut aku bila bercakap dgn kawan, dia start bertanya pada aku "mama, kenapa kita tak boleh cakap aku?"..alamak..aku pun pk nak bagi jawapan yang paling boleh diterima dek akal pkran dia. So aku jawab yg aku tu kasar, so klu cakap "aku" kat org yg lebih tua org cakap kita ni kurang ajar. Klu dengan kawan2 bolehla guna aku. Tapi aku tak rasa la sangat jawapan tu cam best. Cuma tak dapat pk nak bg jawapan yg sesuai. Klu nak cakap aku tu just a language dan kita org Melayu yg memang tak biasa guna aku untuk org yg lebih tua, rasa cam dia tak faham lak.. Ponin den..Any ideas?

No comments: